Spacją się skacze czy strzela? Projekt internetowy, jakiego nie było
27 września 2020. Kategoria: wszystkie. Brak komentarzy.
Grasz w gry? A może Twoje osobiste dziecko, lub uczeń jest fanem strzelanek, MMO, bądź jeszcze innych gatunków. Gadżety z Fortnite, najnowszy sezon a Ty nadal zastanawiasz się – o co w tym wszystkim chodzi. Chciałbyś wiedzieć nieco więcej? Zadajmy podstawowe pytanie nowego gracza: spacją się skacze czy strzela? Co było pierwsze? Na to i inne pytania, których czasem wstydzimy się zadać, można uzyskać odpowiedzi w nadchodzącym projekcie „Spacją się skacze”!
„Spacją się skacze” to próba spojrzenia na gry z innej perspektywy. W serii wideoesejów, podcastów i artykułów, popełnionych przez ludzi z branży, będzie można przyjrzeć się dokładnie temu medium oraz całej kulturze, która została zbudowana właśnie wokół gier. Usłyszymy jedne z ciekawszych polskich głosów o grach, między innymi:
Marta Tymińska – psycholożka, kulturoznawczyni, aktywistka równościowa i organizatorka imprez popkulturowych, na co dzień związana z Uniwersytetem Gdańskim – przybliży „Krytyczne spojrzenie na gry wideo”. Będzie o faktycznej przemocy i tej z gier. O tym, czy utożsamiamy się z postaciami, którymi gramy? I o tym, czy gry mogą zmieniać świat, a także: jak grać lepiej i mądrzej?
Częściowo teatrolog, częściowo badacz gier, publikujący na łamach m.in. PIXELa czy Culture.pl, zaangażowany w imprezy Digital Cultures i Games for Impact – Paweł Schreiber skupi się na „Grach w kulturze, grach jako sztuce i ich miejscu”. Zastanowimy się nad tym, jak gry odnajdują się między innymi formami kultury. Co mają w sobie z literatury, filmu, architektury, teatru czy muzyki.
Tomasz Z. Majkowski, pracujący na Uniwersytecie Jagiellońskim, autor m.in. monografii „Języki gropowieści” oraz podręcznika „Savage Worlds Edycja Przygodowa”, spróbuje odpowiedzieć na pytanie „Dlaczego spacją się skacze?”. Podejmiemy wspólnie refleksję nad kulturową genealogią współczesnych gier cyfrowych. Spróbujemy też opowiedzieć o najbardziej prestiżowych i dochodowych tytułach w kontekście właściwości platform, na których są wydawane, oraz stosowanych w medium formach narracyjnych i algorytmicznych.
Całość merytorycznie poprowadzi Jacek Wandzel – kurator gier wideo na multimedialnym festiwalu Ars Independent, dziennikarz, krytyk i publicysta (m.in. dla Ustatkowanego Gracza).
Projekt startuje 12 października w samo południe na stronie spacjasieskacze.pl, jak również na dedykowanych kanałach Youtube i Soundcloud. Wszystkie treści dostępne będą bezpłatnie. Co więcej: zostaną wielowymiarowo opracowane pod kątem dostępności dla osób m.in. z niepełnosprawnościami. Otrzymamy bowiem m.in. tłumaczenie migowe, napisy dla słabosłyszących i niesłyszących, transkrypcje audio i wideo, uproszczone wersje tekstów i audiobooki. Dostępność przede wszystkim!
Organizatorem projektu jest Spółdzielnia Socjalna Honolulu – przedsiębiorstwo społeczne prowadzące w Katowicach integracyjną klubokawiarnię Drzwi Zwane Koniem. Projekt dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.