Pan Informatyk

Czwarta władza – media, fake-newsy i planszówki

W XXI wieku bezsprzecznie media pełnią nie tylko rolę nośnika informacji, ale również, a może czasami przede wszystkim kreują poglądy, postawy i opinie. Czy uczniowie o tym wiedzą? Uważasz, że w codzienności szkolnej jest miejsce na treści związane z edukacją medialną? Czy gdzieś pomiędzy starożytnością, wodniczkami, sortowaniem bąbelkowym, Dziadami i fotosyntezą nauczyciele podejmują z uczniami tematy rzetelności dziennikarskiej, bezstronności, dezinformacji?

Na powyższe pytania nie jestem w stanie z całą pewnością odpowiedzieć jednoznacznie. Między innymi dlatego 13.04 uczestniczyłem w projekcie związanym z edukacją medialną. Szkolenie z grą planszową „Czwarta władza” stworzoną od podstaw przez INDID – Instytut Dyskursu i Dialogu, miało na celu podniesienie wiedzy uczestników w zakresie mechanizmów rządzących mediami i kanałami komunikacji masowej oraz zapoznanie ich z regułami funkcjonowania mediów i kształtowania linii redakcyjnych.

Jako metodę dydaktyczną wykorzystano tu autorskie rozwiązanie – fantastyczną grę planszową, którą docelowo edukatorzy wykorzystają podczas swoich zajęć z młodzieżą. Gra umożliwia „wejście w buty” redaktora wybranego medium, wybieranie określonych treści do publikacji. W sporym uproszczeniu, publikowanie wybranych treści niesie za sobą poza walorem informacyjnym, konkretne konsekwencje – modyfikuje wiarygodność redakcji oraz przychody. Jednocześnie gra jest osadzona w środowisku okołopolitycznym – istnieją fikcyjne frakcje (partie), których cele czasami wykluczają się.

Moim zdaniem również podczas zajęć informatyki, tematy takie jak wiarygodność informacji, propaganda medialna i rola mediów społecznościowych w kształtowaniu opinii obywateli powinny się pojawiać systematycznie. Jako fan gier planszowych, z całą mocą polecam ten tytuł do wykorzystania podczas zajęć czy warsztatów pozalekcyjnych.

Szkolenie zostało zrealizowane przez Stowarzyszenie Aktywności Przeróżnych niemarudni.pl w ramach projektu dofinansowanego przez Unię Europejską, nr projektu 2023-3-PL01-KA154-YOU-000185176 „Bądź świadomy, zaangażowany, krytyczny vol. 2”. Więcej o grze: tutaj.

Exit mobile version