Pan Informatyk

Ergonomia pracy w szkole

W dzisiejszych czasach praca nauczyciela diametralnie różni się od tej, którą pamiętamy sprzed 20-30 lat. Postępująca informatyzacja, korzystanie z e-dzienników, przygotowywanie materiałów dydaktycznych czy kontakty z rodzicami za pośrednictwem maila – to tylko niektóre z obowiązków, które wymagają długotrwałej pracy przy komputerze. Niestety, ergonomia tego stanowiska pracy w szkołach często pozostawia wiele do życzenia.

 

Ergonomia pracy przy komputerze a zagrożenia dla zdrowia

Czas spędzany przed monitorem przez nauczycieli wzrósł znacząco w ciągu ostatnich lat. Tymczasem szkoły, często ze względu na ograniczenia budżetowe, ignorują kwestię dostosowania stanowisk komputerowych do standardów ergonomii. Większość placówek wciąż działa na sprzęcie, który funkcjonuje „dopóki się nie zepsuje”, nie zwracając uwagi na to, czy spełnia on współczesne normy. Nie ma planu rotowania i wymiany sprzętu, nie ma wdrożonych dobrych praktyk w kwestii zużycia sprzętu np. co 2 lata. Przykładowo, monitory często są pozbawione możliwości regulacji wysokości czy kąta odchylenia, z martwymi pixelami, a ich parametry nie zawsze odpowiadają obecnym wymogom dotyczącym ochrony wzroku (jak chociażby brak srebrzenia i odpowiedni kontrast, czy normy TCO).

Kolejnym problemem jest brak ergonomicznych biurek z regulacją wysokości, czy foteli. Nauczyciele często korzystają ze starych, niewygodnych krzeseł, krzesełek uczniowskich (niedostosowanych do wzrostu dorosłej osoby), lub wręcz przyniesionych z domu w czasach, kiedy ergonomia nie była jeszcze tematem dyskusji. Brak wsparcia dla lędźwiowej części kręgosłupa, nieodpowiednia wysokość fotela i brak możliwości regulacji wpływają na komfort pracy, prowadząc do mikrourazów, przewlekłego bólu pleców, utrwalenia nieprawidłowej postawy i nadmiernego zmęczenia.

 

Pionowe myszy i komfort pracy

Z kolei myszki komputerowe – mimo że są jednym z najbardziej eksploatowanych narzędzi pracy – również często pozostają dalekie od ergonomicznych standardów. Długotrwałe korzystanie z klasycznej, niedostosowanej do dłoni myszy zwiększa ryzyko rozwoju zespołu cieśni nadgarstka, co staje się poważnym problemem w przypadku nauczycieli, którzy wielokrotnie w ciągu dnia sięgają po mysz, pracując z e-dziennikami, tworząc prezentacje czy komunikując się z rodzicami. Ergonomiczne myszy pionowe, które mogą znacząco zredukować przeciążenia dłoni i nadgarstka, wciąż są rzadkością w polskich szkołach.

 

Problem oświetlenia w salach

Oprócz niewłaściwego sprzętu, na warunki pracy przy komputerze duży wpływ ma również oświetlenie w salach lekcyjnych. Brak rolet czy zasłon uniemożliwiający kontrolę natężenia światła sprawia, że często słońce świeci prosto na monitor, co nie tylko utrudnia pracę nauczycielom, ale też negatywnie wpływa na koncentrację i jakość odbioru obrazu przez uczniów. W efekcie, wzrok zarówno nauczyciela, jak i uczniów, jest nadmiernie eksploatowany, co może prowadzić do pogorszenia jego kondycji.

 

Drobne kroki w dobrym kierunku

Czasem zdarzają się działania mające na celu poprawę ergonomii, jednak są one zdecydowanie zbyt rzadkie i niewystarczające. Przykładem może być zakup paneli akustycznych w ramach projektu „Laboratorium Przyszłości”. Montaż takich paneli skutkuje redukcją pogłosu i echa, co poprawia komfort akustyczny w sali, zmniejszając zmęczenie zarówno nauczycieli, jak i uczniów. Niemniej, takie działania to jedynie kropla w morzu potrzeb.

 

Wnioski

Zaniedbania w zakresie ergonomii stanowisk pracy nauczycieli to poważny problem, który niestety jest często pomijany ze względu na koszty. Niewłaściwe warunki pracy przy komputerze prowadzą do problemów zdrowotnych, takich jak bóle pleców, mikrourazy, a także pogorszenie wzroku, które nie są obecnie uwzględniane w katalogu chorób zawodowych nauczycieli.

Postępująca informatyzacja sprawia, że niemal każdy nauczyciel spędza coraz więcej czasu przed komputerem. Warto rozważyć poszerzenie listy chorób zawodowych o te związane z przeciążeniem wzroku, zespołem cieśni nadgarstka czy przewlekłymi bólami pleców. To zmiany, które powinny być priorytetem, aby dostosować warunki pracy nauczycieli do współczesnych realiów. Ignorowanie tego problemu prowadzi nie tylko do obniżenia jakości życia nauczycieli, ale również do zwiększonych kosztów leczenia i absencji zdrowotnych w przyszłości.

Exit mobile version