Dziś obchodzimy Dzień św. Walentego, święto zakochanych. Od dłuższego czasu to wydarzenie nie jest już postrzegane jako „obce święto” a jeden z elementów popkultury, swoista okazja do nieco śmielszych wyznań związanych z uczuciami. Słusznie, czy nie – tego nie będę dziś komentował.
Święta wszelkiej maści są natomiast idealną okazją i pretekstem do realizacji projektów edukacyjnych. Programowanie od najmłodszych lat jest jednym z szerzej podejmowanych tematów wśród ekspertów edukacyjnych, w MEN oraz w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji. Planowana jest zmiana podstawy programowej z zajęć komputerowych, mająca na celu intensyfikację nauki programowania. Spójrzmy zatem na propozycje walentynkowe spod znaku Scratcha – blokowego języka programowania, który idealnie sprawdza się już od wczesnych klas szkoły podstawowej.
Love Score Meter – symulator, przedstawiający wartość wskaźnika dopasowania dwóch osób
Internet Hug! – animowana kartka walentynkowa
Perfect Together – teledysk
Valentine Chocolate – symulator walentynkowy (z możliwością stworzenia własnych czekoladek)
Każdy z powyższych projektów jest inny, każdy z nich może rozwijać inne umiejętności u dziecka. Realizacja każdego z nich wiąże się z innymi trudnościami i innymi zagadnieniami, na które warto kłaść nacisk. Rozpoczynając od praw autorskich do wykorzystanej muzyki (alternatywnie – nagranie własnej ścieżki), poprzez stworzenie własnych grafik (a może ujawni się w grupie projektowej dotąd niedoceniany talent graficzny?), na optymalizacji algorytmu skończywszy. Projekty programistyczne pozwalają realizować swoje pomysły poza jednym, narzuconym schematem, skutecznie walcząc z wszechobecną w systemie edukacyjnym testologią. Zachęcam do dzielenia się pracami swoich uczniów w komentarzach!